Natečaj za najboljši filozofski esej na temo podnebnih sprememb

ŠCLJ • January 6, 2023

Filozofski premisleki podnebnih sprememb: kakšna bo naša prihodnost?

(natečaj za filozofski esej z nagradnim skladom z rokom 26. februar 2023)

Oddelek za filozofijo na Filozofski fakulteti v Mariboru prireja nagradni natečaj za dijakinje in dijake iz pisanja filozofskega eseja na temo »Filozofski premisleki podnebnih sprememb: : kakšna bo naša prihodnost?«. Namen natečaja je spodbuditi filozofsko razmišljanje in izražanje med srednješolsko populacijo, zato se pričakujejo prispevki, ki bodo s filozofskimi orodji tematizirali etične, epistemološke, znanstvene in druge vidike vpliva podnebnih sprememb na človeka, naravo, družbo in svet. Nekaj možnih vprašanj za filozofsko razpravo o tem neobvezno navajamo spodaj.*

Zadnji rok za oddani esej v dolžini od 1000 do 2000 besed je 26. februar 2022, šteje konec tega dneva. Sodelujejo lahko vse dijakinje in dijaki srednjih šol, ki pošljejo svoje izdelke na naslednji naslov: oddelek.za.filozofijo@gmail.com.


Razpisani nagradni sklad natečaja je:

prva nagrada v višini 300 evrov,

druga nagrada v višini 200 evrov,

tretja nagrada v višini 100 evrov.


Natečajno komisijo bodo sestavljali člani_ice Oddelka za filozofijo Filozofske fakultete v Mariboru: dr. Boris Vezjak, dr. Janez Bregant, dr. Smiljana Gartner in Niko Šetar, mag. fil. in angl.


Imena prejemnic in prejemnikov nagrad bodo objavljena na spletni strani Filozofske fakultete v Mariboru in Facebook strani Oddelka za filozofijo Filozofske fakultete v Mariboru najkasneje mesec dni po njegovem zaključku.


Oddelek si pridržuje pravico do javne objave vseh nagrajenih esejev. Poslani izdelki na zgoraj navedeni elektronski naslov naj vsebujejo naslednje podatke dijakinje ali dijaka: ime, priimek, bančno številko (TRR) in kopijo dijaške izkaznice.



Prisrčno vabljeni k sodelovanju!

Oddelek za filozofijo na Filozofski fakulteti v Mariboru

*

Filozofskih člankov in knjig o globalnem segrevanju in nepovratnih podnebnih spremembah kar mrgoli in jih ne bomo posebej navajali, ker dijakov_inj nočemo pretirano omejevati ne vsebinsko in ne metodološko. Zavoljo lažje orientacije pa naj vseeno naštejemo nekaj možnih izhodišč za razpravo (ki, kot rečeno, niso ne edina in ne obvezujoča): Kaj lahko filozofija oz. filozofi_nje prispeva(jo) k boju proti podnebnim spremembam? Kakšne moralne dolžnosti v zvezi z okoljem imamo že obstoječe generacije do prihodnjih, še neobstoječih generacij ljudi? Koliko so v luči grozečih podnebnih sprememb sploh vredna človeška življenja in v kolikšni meri le-te spreminjajo njihovo tradicionalno vrednotenje? Ali je vsak od nas moralno dolžan po najboljših močeh omejiti oz. zmanjšati svoj ogljični odtis in iz katerih etičnih načel bi se dalo izpeljati tovrstne podnebne dolžnosti? Kakšna je v primerjavi s posamezniki, ki lahko storijo bore malo, odgovornost nacionalnih vlad in svetovnih korporacij za preprečitev podnebne krize in/ali prilagajanje nanjo? Po kakšnem ključu bi bilo najbolj pravično in pošteno med države porazdeliti velikanska bremena in stroške podnebnih ukrepov? Ali je res, kot nas prepričujejo, edino razumno in prav, da popolnoma zaupamo znanosti, ki nas svari pred prihajajočo podnebno kataklizmo? Tudi če nam, kot velja za večino med nami, primanjkuje znanja in razumevanja, ki so potrebni, da bi neodvisno, sami zase pretresli znanstvena dokazila, in kljub posameznim kritičnim glasovom podnebnih skeptikov v znanstveni skupnosti? Kdaj se je o antropogenem globalnem segrevanju sploh oblikoval zadosten znanstveni konsenz in kako so se s tem spremenile naše spoznavne, etične in politične dolžnosti v zvezi z okoljem? Na čem sploh temelji spoznavna avtoriteta, kdo si jo upravičeno lasti? Kako resnične izvedence za podnebna vprašanja sploh ločiti od namišljenih, samooklicanih? Je boj proti podnebnim spremembam naloga političnih elit ali pa zahtevajo izzivi prihodnosti angažma slehernika? Se bo dalo prihodnje podnebne izzive rešiti izključno z razvojem novih tehnologij ali pa bo treba za rešitev planeta korenito spremeniti naše ustaljene navade in potraten življenjski slog?

 

Še povezava na spletno stran:

 

https://ff.um.si/aktualno/filozofski-premisleki-podnebnih-sprememb-kaksna-bo-nasa-prihodnost-natecaj-za-filozofski-esej-z-nagradnim-skladom-z-rokom-26-februar-2023/

Novice iz gimnazije Antona Aškerca

September 24, 2025
Ogled razstave v Narodnem muzeju – Neandertalčeva piščal Dijakinje in dijaki prvega letnika si boste v sredo, 1. 10. 2025 v Narodnem muzeju ogledali občasno razstavo o najstarejšem najdenem glasbilu – o paleolitski piščali, ki so jo našli na naših tleh. Ogled bo dopolnjen tudi s stalno zbirko in bo trajal dve šolski uri. Cena ogleda z vodenjem je 3,20 evra in bo plačano prek položnice. Dijakinje in dijaki se zberete ob 10.45 na šolskem dvorišču , od koder boste s spremljevalci odšli do Narodnega muzeja. Spremljevalci : 1A: Matjaž Zorko, prof. in Dragana Sladojević prof., 1B: Jožica Vatovec prof. in Aleš Centa, prof., 1C: Nina Stropnik Kunič prof., in Urša Žen, prof. Ogled razstave sodi v okvir obveznih izbirnih vsebin. Obvezne izbirne vsebine so obvezni del gimnazijskega programa in so pogoj za uspešno opravljen letnik. Dijakinje in dijaki so na ogledu dolžni dosledno upoštevati vsa navodila razrednikov in učiteljev spremljevalcev ter vodnikov in v celoti spoštovati Pravilnik o šolskem redu za srednje šole in Šolska pravila Gimnazije Antona Aškerca. Še posebej poudarjamo prepoved uživanja alkohola in drugih psihoaktivnih snovi ter kajenja. V primeru hujših kršitev bo vodja/razrednik ukrepal tako, da bo telefonsko obvestil starše dijaka, ki so ga dolžni na lastne stroške odpeljati domov. Barbara Lemež, prof. organizatorka OIV
September 23, 2025
Dijakinje in dijaki drugih letnikov, ki so izbrali naravoslovno športni sklop ITS2 – Narava in gibanje v sinergiji, so preživeli tridnevni naravoslovno športni tabor v Rakovem Škocjanu. Pričakalo nas je toplo jesensko sonce in čas do kosila smo izkoristili za pohod do dobro ohranjenega bunkerja, narejenega globoko v zemlji iz 20 let prejšnjega stoletja. Tako smo spoznali tudi nekaj zgodovinskih podatkov značilnih za ta kraj in čas. Popoldne smo se razdelili v dve skupini in nekateri so začeli z učenjem osnov lokostrelstva, drugi pa so se odpravili na pohod od kotla do Tkalca jame. Medtem ko so puščice zadevale svoj cilj v eni skupini, se je znanje o kraških pojavih povečevalo v drugi. Zvečer smo nabrali material v gozdu ter zakurili taborni ogenj ter se družili ob pečenju hrenovk. Sobotno dopoldne smo preživeli na kolesih in v kanujih. Vsaka od obeh športnih aktivnosti nam je ponudila drugačen pogled, razgled in doživljanje krasnega Krajinskega parka Rakov Škocjan. Popoldne smo se podali na daljši pohod in spoznali metodologijo vzorčenja biološkega materiala. Dijaki so v reki Rak vzeli vzorce različnih organizmov in jih v učilnici podrobno pogledali z mikroskopi in stereo lupami ter poslušali profesorjevo predavanje o rastlinstvu in živalstvu Rakovega Škocjana. Ogledali smo si tudi posnetke živali pri hranjenju in njihovo oglašanje. Dijaki so na poti po parku spoznavali različne rastlinske vrste in nabirali liste za izdelavo herbarija. Lep jesenski večer smo izkoristi za igre z žogo in igranje namiznega tenisa. Nedeljsko dopoldne smo namenili daljšemu pohodu po Krajinskemu parku Rakov Škocjan. Sprehodili smo se do Zelških jam ter občudovali naravo, zanimiv kraški svet jam, vrtač, brezen in naravnih mostov. Slišali smo zanimive zgodbe o pojmovanju jam (Zmajeva jama, Tkalca jama) in zakaj reki Ljubljanici rečemo, reka sedmerih imen. Urša Žen
September 22, 2025
Ogled razstave v Narodnem muzeju – Neandertalčeva piščal Dijakinje in dijaki vseh letnikov si boste v začetku oktobra v Narodnem muzeju ogledali občasno razstavo o najstarejšem najdenem glasbilu – o paleolitski piščali, ki so jo našli na naših tleh. Razstavo si boste ogledali po naslednjem razporedu. 1. letniki – 1. 10. 2025 2. letniki – 7. 10. 2025 3. letniki – 6. 10. 2025 4. letniki – 10. 10. 2025 Cena ogleda z vodenjem je 3,20 evra in bo plačano prek položnice. O urah odhoda boste obveščeni v tednu pred izvedbo dejavnosti. Ogled razstave sodi v okvir obveznih izbirnih vsebin. Obvezne izbirne vsebine so obvezni del gimnazijskega programa in so pogoj za uspešno opravljen letnik. Barbara Lemež, organizatorka OIV
Več člankov